SPECIÁLIS ROBOTOK LEPHETIK EL A PÉNZÜGYI INTÉZETEKET

  • Hangyál Gergő
  • |
  • 2018.07.03.

SPECIÁLIS ROBOTOK LEPHETIK EL A PÉNZÜGYI INTÉZETEKET

A robotokról többnyire a masszív autógyári szerelőegységek vagy az otthoni porszívó jut eszünkbe. A robotolásról már többeknek az, hogy ismétlődő manuális feladatokat darálnak a munkahelyükön asztali gépek mellett. A rendkívül gyorsan fejlődő Robotic Process Automation (RPA) első hulláma alapvetően ezt a szegmenst, azaz a rutinszerű, monoton feladatokat felölelő területeket érinti, ahol az automatizációt célzó projektek megalapozzák a későbbi big data megoldásokon, mesterséges intelligencián alapuló fejlesztéseket.

Az utóbbi időben látványos fejlődésen ment keresztül a Robotic Process Automation (RPA), vagyis a folyamatok szoftverrobotokkal történő automatizálása. A technológia bevezetése azoknak a munkaköröknek a kiváltására a legalkalmasabb, ahol megszokott irodai környezetben, rutinszerű, szabályok mentén leképezhető feladatokat hajtanak végre a munkatársak. 

A back office világa tipikusan ezekkel a szavakkal írható le, ugyanakkor sokan óvakodnak dedikált IT megoldásokat fejleszteni rá, mert ez drága, és éppen ezért kockázatos megoldásnak tűnik. Az RPA által kínált lehetőség, azaz a szoftverrobot ebben az értelemben szükségmegoldásnak tűnhet, pedig alaposabban átgondolva a költségszerkezetet és az előnyöket, inkább érdemes a digitális transzformáció egy fontos lépcsőjeként tekinteni rá. Hogy megértsük a folyamatot, érdemes egy kicsit átgondolni, hogy milyen tevékenység folyik ezekben a munkakörökben, és hogyan hat ezekre a robotizáció. 

Manapság elsősorban a kognitív megoldásokról, azon belül is a gépi tanulásról és a mesterséges intelligenciáról szoktak beszélni, amik az RPA-hoz hasonlítva az intelligens automatizáció következő szintjét képviselik. Az ilyen típusú automatizációk képesek nagy mennyiségű különböző forrásokból érkező, strukturálatlan adatok alapján releváns információkat előállítani, komplex folyamatokat kezelni, mintázatok alapján tanulni és egyre nagyobb hatékonysággal, pontossággal dolgozni.

Példaként említhetjük a nyelvfelismerést és értelmezést, a prediktív analitikát, hipotézisek és következtetések generálását. Az ilyen megoldásokat biztosító, vagy alkalmazó cégek az utóbbi időben jelentősen felértékelődtek, valamint a felmérések azt mutatják, hogy a vállalatok a robotika és az intelligens automatizáció irányába akarnak elmozdulni. 

A vállalatok zöme az esetek többségében hétköznapi problémákra keres megoldást, egyedi területeken, kis lépésekben akar fejlesztéseket végrehajtani, jellemzően ott, ahol szorít a cipő. Nem véletlen, hogy az elmúlt években a fintech cégeknél csak az úgynevezett regtech cégek értékelődtek fel jobban a pénzügyi intézmények világában, vagyis azok a vállalkozások, amelyek a sokasodó szabályozói kihívásokra ígérnek automatizációs megoldásokat a bankoknak, alapkezelőknek és biztosítóknak. Ezek a szabályok ugyanis újabb és újabb adminisztratív feladatok elé állítják a pénzügyi intézményeket, se szeri se száma a szükségessé váló riportoknak, ami jelentős kapacitáshiányt eredményez az ilyen munkakörökben és az informatikai területen egyaránt.

A digitalizációról, mint kötelező kihívásról menedzserek nagy létszámából arra is következtethetünk, hogy a cégvezetők inkább teherként, mint lehetőségként élik meg a digitalizációt és az azzal járó fejlesztéseket, mivel a világban az IT-ra úgy tekintenek, mint Magyarországon a lakásfelújításra: mindenkinek van rossz tapasztalatokkal bíró ismerőse. Ennek egyik oka (a magyar építőiparban is jól ismert) munkaerőhiány, a másik pedig, hogy az üzleti igények gyors változása miatt a céges informatikai rendszerek töredezettek, menedzselhetetlenek, és nehezen átláthatók, ilyen környezetben pedig minden mindennel "összeakad". 

A sűrű filléreket a vállalatok a jelenlegi környezetben a szabály alapú folyamatok automatizálásával érhetik el legkönnyebben, amellyel a vállalaton belüli tranzakciós folyamatok is felpörgethetők. RPA szempontból az adminisztratív területen rengeteg lehetőség van, nem beszélve arról, hogy munkaerőhiányos környezetben egyébként is kár lenne elégetni a munkaidőt repetitív, manuális feladatokra.

A legtöbb esetben a meglévő rendszerhez való hozzáfejlesztés helyett költséghatékonyabb és letisztultabb megoldáshoz vezet, ha RPA technológiával közelítjük a problémát, és szoftverrobotokat alkalmazunk a megoldás során. 

A szoftverrobotot nem úgy kell elképzelni, hogy helyettünk mozgatja az egeret és klikkelget, de a háttérben nagyon hasonló folyamat zajlik le. Egy szerveren futó programról van szó, ami tényleg megnyit weboldalakat, űrlapokat, tényleg kimásol adatokat, cellákat tölt ki, interakcióba kerül rendszerekkel, pont úgy, mint a korábbi munkavállaló, csak nem kell neki laptopot és fizetést adni. Az RPA legnagyobb előnyeként az alacsony fejlesztési költséget és az időhatékonyságot szokták említeni, mivel itt nincs szó kódolásról, programozásról, vagyis kevesebb a munka és kisebb a szükséges informatikai tudás, ami sokat nyom a latban, amikor több tízezer informatikus hiányzik a hazai piacon. 

A szoftverrobotok használatának azonban van két ennél is fontosabb előnye, az egyik bemeneti, a másik inkább kimeneti típusú eredmény. A bemeneti abban áll, hogy a bevezetéshez nélkülözhetetlen a kiváltani kívánt folyamat pontos leírása. Ehhez szükséges egy lépéssel hátrébb állva megvizsgálni az adott munkafolyamatot megelőző és az azt követő folyamatokhoz történő csatlakozási pontokat, ami által átfogóbb képet kaphatunk a működésről, illetve automatikusan adottá válik az egyszerűsítés, racionalizálás lehetősége. 

A szoftverrobotok másik nagy előnye, hogy nem tévednek, minden egyes futtatás végeredményét az előre meghatározott adatstruktúrában rögzítik, így kiváló alapanyagot hoznak létre a későbbi komplexebb technológiák számára. Ez roppant nagy érték egy olyan világban, ahol mindenki az adatelemzés lehetőségét, a mesterséges intelligencia bevezetését tekinti a közeljövő legfontosabb csapásirányának. 

A Robotic Process Automation nem tekinthető IT projektnek, hanem egy üzleti megoldás, amely a manuális folyamatok standardizálása és automatizálása révén az első lépés lehet a digitális transzformációban. Jellemzően nem csak az IT költségeket, hanem a működési kockázatot is csökkenteni lehet RPA megoldásokkal, hiszen a robot nem hibázik, nem alszik, az emberi erőforrásnak pedig jut ideje a kritikus gondolkodást igénylő problémák megoldására. 

A szerző a KPMG tanácsadó partnere.